Trainen in Coronatijd: 'Het is belangrijk dat mensen zich op hun gemak voelen'

Deel deze pagina

Een vergadering, event of training met 1,5 meter afstand, hoe gaat dat? In de serie ‘Het nieuwe samenkomen’ gaat Bilderberg in gesprek met personen en organisaties die recent een zakelijke bijeenkomst organiseerden of bijwoonden in één van de vergaderlocaties van Bilderberg. Deze week: Trainen is hetzelfde maar ook weer anders.

De trainingswereld kreeg een harde klap door de coronacrisis. Op het moment dat heel Nederland thuis kwam te zitten, viel het trainingsprogramma en cursusaanbod van trainingsbureaus en zelfstandige trainers vaak volledig stil. Lopende trainingen werden geannuleerd en met het inschrijven voor nieuwe trainingen werd gewacht. Inmiddels zijn veel trainingen en cursussen weer opgestart, al is het soms met aanpassingen of in kleinere groepen. ´Corona heeft meer gevolgen voor de inhoud van de training dan voor de vorm.´

Ingrid de Vries-Besselink, Operationeel Manager van Bureau Zuidema
Guy van Liemt, Executive Director van de Erasmus Happiness Economics Research Organisation

‘Wij zijn in mei weer begonnen met onze trainingen’, vertelt Ingrid de Vries-Besselink, Operationeel Manager van Bureau Zuidema. Als trainingsbureau bieden zij trainingen, coaching en teamontwikkeling aan met de missie om zoveel mogelijk mensen echt invloedrijker te maken. In Hotel De Bilderberg bij Arnhem hebben zij een eigen vleugel, de House of Influence. Hier vindt o.a. bijna wekelijks een vijfdaagse training met overnachting plaats. ‘We kregen steeds meer vragen van deelnemers over nieuwe startdata en stonden zelf ook te springen om weer te beginnen. Natuurlijk wel met beleid, want de gezondheid van de deelnemers en ons team staat voorop.’

Ook Guy van Liemt, Executive Director van de Erasmus Happiness Economics Research Organisation, koos ervoor om hun masterclass weer live te geven zodra het kon. EHERO, zoals de organisatie onderdeel van de Erasmus Universiteit afgekort heet, wil bijdragen aan een groter geluk voor een groter aantal mensen door onder meer onderzoek te doen naar geluk in relatie tot economie ('het rendement van geluk') en deze kennis te delen. In juni vond voor het eerst weer hun tweejaarlijkse Masterclass plaats: Grondslagen van Geluk. Twintig deelnemers waren bij deze tweedaagse masterclass met overnachting aanwezig. Van Liemt: ‘Deze masterclass stond eigenlijk in maart gepland, maar kon toen logischerwijs niet doorgaan. Omdat we deze masterclass twee keer per jaar houden en er daarnaast een zesdaags vervolg is, wilden we dit niet te lang uitstellen. Dus toen we hoorden dat het weer kon, hebben we hem gelijk gepland.'

“We zijn in overleg gegaan met het hotel om te kijken hoe we onze meerdaagse trainingen met overnachting weer aan konden bieden.”

Voor Ingrid was het belangrijk dat er duidelijke afspraken waren met Bilderberg over de genomen maatregelen. Zeker omdat op dat moment nog veel maatregelen vanuit het RIVM van kracht waren. ‘We zijn in overleg gegaan met het hotel om te kijken hoe we onze meerdaagse trainingen met overnachting weer aan konden bieden. Hotel De Bilderberg heeft een strikt en duidelijk hygiëne protocol. Zo zijn er looproutes in het hotel aangebracht, staan er op meerdere plekken stations om je handen te desinfecteren en worden de openbare ruimtes meerdere keren per dag schoongemaakt. Maar daarnaast, en dat is even belangrijk, heeft het hotel ook nog steeds aandacht voor gastvrijheid. Voor de effectiviteit van een training is het immers van groot belang dat deelnemers zich op hun gemak voelen.’

Emile Gabriël van BOOST & Co
Emile geeft een training voor het sales management team Benelux van DHL

Dat de sfeer belangrijk is, vindt ook Emile Gabriël van BOOST & Co. Zij bieden een meerjarig learning and development traject dat een combinatie is tussen een online talentboard en live trainingen. We spreken hem in Résidence Groot Heideborgh tijdens een tweedaagse training voor het sales management team Benelux van DHL. Emile: ‘Tijdens een training wil je zorgen voor maximale groei. Dan is het belangrijk dat de deelnemers zich open durven te stellen. Uit hun comfortzone durven te stappen. Op de locatie moet het goed geregeld zijn zonder dat je over de waarschuwingen en gebodsborden struikelt. De plek waar je bent moet namelijk wel inspirerend blijven.’

Guy van Liemt merkt dat deelnemers vooral vooraf willen weten waar ze aan toe zijn. 'Cursisten willen graag weten naar welke locatie we gaan en hoe het daar geregeld is. Bilderberg biedt hier uitgebreide informatie over die we naar onze deelnemers konden sturen. Zodra je hier bent, zie je mensen al snel ontspannen. De meesten zijn eigenlijk blij om er even uit te zijn.’

“Het is belangrijk dat je van iedereen weet hoe hij er in staat en daar met respect mee omgaat.”

Dat merken ook Ingrid en Emile. ‘Eigenlijk zijn er drie groepen deelnemers’, vertelt Ingrid. ‘Als eerste is er een groep die überhaupt nog niet mag komen vanuit hun werkgever, vaak de grotere corporates. Dan heb je een groep die voorzichtig is en heel precies omspringt met de regels. Tot slot heb je een groep die zich weinig zorgen maakt en ziet dat het goed geregeld is. Het is belangrijk dat je van iedereen weet hoe hij er in staat en daar met respect mee omgaat.’ Emile vult aan: ‘De start van een training is belangrijk. Dat moment moet je gebruiken om mensen op hun gemak te stellen.’

Op de vraag of een training in deze tijd anders is als eerst, antwoordt Emile: ‘Eigenlijk merk ik niet zoveel verschil. Bij een groep van tien personen is het redelijk makkelijk om afstand te houden. Inmiddels ben je wel gewend om vaker je handen te wassen en dus stop je automatisch even bij de desinfectiestations in het hotel. En verder is er voldoende ruimte om afstand te houden.’

‘De eetmomenten zijn soms wel wat anders’, vertelt Ingrid. 'In het begin werd het ontbijt als take away aangeboden. Dat was een goede oplossing voor dat moment, maar sluit niet altijd aan bij de wens van de gast. Nu zijn de meeste hotels van Bilderberg weer terug naar een ontbijtbuffet. Door de verdeling in tijdslots en het gebruik van handschoenen werkt dat prima. Bij de lunch en diner is het soms wat wennen dat je verder uit elkaar zit. Eten is toch een intieme gebeurtenis. Maar juist dit levert ook weer nieuwe en mooie gesprekken op.’

Voor zowel EHERO als Bureau Zuidema en BOOST & Co blijft een fysieke training belangrijk. Emile: ‘De combinatie met een digitaal aanbod wordt steeds belangrijker. Heb je dat niet, dan ben je in tijden van een lockdown zoals in het voorjaar nergens. Doordat wij een traject aanbieden met een eigen online dashboard met leeromgeving, konden we snel schakelen. De fysieke trainingen die niet doorgingen vervingen we voor extra online opdrachten zodat deelnemers wel betrokken bleven. Maar de live ontmoeting blijft onmisbaar. Dat zijn de momenten waarop je met elkaar in gesprek gaat, de theorie echt in de praktijk brengt en je als persoon een verandering doormaakt.’

Ook Bureau Zuidema ziet de mogelijkheden van online gecombineerd met live. ‘Toen onze fysieke trainingen wegvielen hebben we heel snel geschakeld: wat kan er wél? We hebben toen online programma’s ontwikkeld, iets dat al langer op onze wensenlijst stond. Dit is geen volwaardige vervanging voor de live trainingen, maar wel een mooie introductie of instap. Toch is online wel degelijk anders dan live. Wanneer je bij elkaar bent, voel je de energie van de groep. Als trainer kan je pijlen waar iemand staat en is er veel meer interactie. Daarnaast: onze trainingsdagen duren tien uur. Achter een beeldscherm breng je dat niet op, maar op locatie wel.’

“Zorg dat je klaar bent voor de toekomst, want die is er sneller dan je denkt.”

Gekeken naar de toekomst verwacht Guy geen hele grote verschuivingen als het gaat om trainingen en masterclasses. ‘Ik denk dat we voor een groot deel weer teruggaan naar de situatie zoals het was. Met groepen tot 20 personen is dat heel goed uitvoerbaar. Ik denk dat corona meer invloed zal hebben op de inhoud dan op de vorm. Opeens hebben we en masse met grote veranderingen te maken. Hoe je daarmee omgaat, zowel zakelijk als privé, zal het verschil maken. Trainingen gericht op werkgeluk, verandering en veerkracht zijn nu relevanter dan ooit en er is opeens een schat aan voorbeelden en praktijkcases waaruit je ze kunt putten, naast natuurlijk de eigen ervaring van mensen.’

‘Juist nu moet je jouw medewerkers trainen’, denkt ook Emile. ‘Zorg dat je klaar bent voor de toekomst, want die is er sneller dan je denkt.’

"Op zoek naar een trainingslocatie met overnachtingsmogelijkheden? Onze hotels bieden alle ruimte en mogelijkheden voor jouw training, cursus of workshop. Met oog voor ieders gezondheid en een hart voor gastvrijheid."


                          Marieke_Transparant_spiegelbeeld.png

Het nieuwe samenkomen

bij Bilderberg

Ook nu heeft Bilderberg als doel om iedere bijeenkomst van begin tot eind bijzonder te maken. Alleen samen zorgen wij voor een veilige omgeving, waarbij elkaar ontmoeten centraal staat en er ruimte is voor plezier en verbinding.

Meer verhalen