Het transitieproces van DHL is in een versnelling gekomen

Deel deze pagina

Een vergadering, event of training met 1,5 meter afstand, hoe gaat dat? In de serie ‘Het nieuwe samenkomen’ gaat Bilderberg in gesprek met personen die recent een zakelijke bijeenkomst organiseerden of bijwoonden in één van de vergaderlocaties van Bilderberg. Deze week: Michel Clausing, VP Sales & CS bij DHL Parcel Benelux.

‘Eigenlijk stond deze training voor maart gepland’, vertelt Michel Clausing, VP Sales en CS bij DHL Parcel. Hij is net terug op zijn hotelkamer in Bilderberg Résidence Groot Heideborgh. De eerste dag van een tweedaagse training voor het sales managementteam van DHL Parcel Benelux zit er net op. ‘Toen Nederland op slot ging werd de training logischerwijs tot nader order uitgesteld. Nu er weer meer mogelijk is en de vergaderlocaties de afstand en veiligheid kunnen faciliteren, wilden we de draad graag weer oppakken.‘

De training is onderdeel van een twee jaar durend transitietraject in samenwerking met BOOST & Co, een bedrijf gespecialiseerd in learning and development. Het traject bestaat uit een online omgeving met dashboard, online leermodules en periodieke fysieke trainingen. Het doel: de commerciële slagkracht vergroten door meer klantgericht te werken. Persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk zijn daarbij belangrijke thema’s. ‘We bevinden ons commercieel gezien in een transitiefase’, vertelt Clausing. ‘DHL is van oudsher een organisatie die sterk transitiegericht is. Het ging om het verkopen van het product, het afsluiten van de deal. We maken nu een transitie naar een relatiegerichte vorm van werken. Wie is onze klant? Wat heeft hij nodig? Hoe kunnen wij daarop aansluiten? We bieden steeds meer toegevoegde waarde in het vakgebied van onze klant.’

“Tijdens de lockdown liepen de digitale onderdelen gewoon door. Toch is een fysieke training onmisbaar in het geheel.”

‘De pandemie heeft dit versneld. Onze opdrachtgevers kregen namelijk ook met nieuwe uitdagingen te maken. Zakelijk zagen we tijdelijk een daling van 20% in het aantal verzonden pakketten, maar bij e-commerce juist een verdubbeling. Het is fijn als je dan een partner kan zijn die op alle fronten kan ontzorgen. Daar wil je samen de juiste stappen voor zetten.’

En er was nog een reden waarom DHL het belangrijk vond om de fysieke trainingen weer op te pakken. Clausing: ‘Tijdens de lockdown liepen de digitale onderdelen gewoon door. We hebben samen met BOOST & Co gekeken hoe we – nu we tijdelijk niet fysiek bij elkaar konden komen – de online opdrachten konden verdiepen. Bijvoorbeeld door een themaweek te organiseren en spelelementen toe te voegen. Hierdoor bleven we met elkaar in ontwikkeling. Toch is een fysieke training onmisbaar in het geheel. Het zorgt voor een extra level in commitment. Er ontstaat een dialoog, je kan samen de verdieping in of juist met humor een onderwerp extra kracht bij zetten.’

“Mensen zijn blij om elkaar weer te zien en er even uit te zijn.”

Op de vraag of er aarzeling was bij hem of zijn team om twee dagen in een hotel te gaan zitten, antwoord Clausing: ‘Nee, eigenlijk niet echt. We hebben uiteraard vooraf bij de locatie gecheckt hoe ze met de hygiëne en afstand omgaan. Dat is prima geregeld, merk ik ook nu ik hier ben. Wat helpt is dat dit een prachtige locatie is, met veel ruimte binnen en veel mogelijkheden om naar buiten te gaan. Het is namelijk ook belangrijk dat je je ontspannen voelt tijdens deze twee dagen. Ieder van ons werkt al maanden vanuit huis. Mensen zijn dan blij om elkaar weer te zien en er even uit te zijn.’

‘In onze kantoorpanden hebben we overigens dezelfde uitdagingen als het gaat om afstand houden’, vervolgt Clausing. 'Er werken normaal gesproken zo’n 450 mensen op het kantoor in Utrecht en 250 mensen op het kantoor in Arnhem. De laatste tijd werkte vrijwel iedereen thuis, nu zijn we weer aan het kijken hoe we de bezetting op kunnen schroeven. De uitdaging zit dan in hoe je je ruimte maximaal benut, maar bijvoorbeeld ook in hoe je de lunch in goede banen leidt. In ons restaurant hebben we bijvoorbeeld tijdelijk geen buffet maar take away en werken we met tijdslots. Vergelijkbare oplossingen als dat hotels bieden bij zakelijke bijeenkomsten.’

DHL Parcel Benelux verbleef in juni twee keer twee dagen in Bilderberg Résidence Groot Heideborgh voor een training van telkens maximaal 10 personen. De training vond plaats in een grotere vergaderruimte, zodat er onderling voldoende afstand gehouden kon worden. Ontbijt, lunch en diner waren deels in buffetvorm en deels uitgeserveerd. 

Het nieuwe samenkomen

bij Bilderberg

Ook nu heeft Bilderberg als doel om iedere bijeenkomst van begin tot eind bijzonder te maken. Alleen samen zorgen wij voor een veilige omgeving, waarbij elkaar ontmoeten centraal staat en er ruimte is voor plezier en verbinding.

Meer verhalen