Spreker en hockeycoach Marc Lammers: ‘Winners have a plan’

Deel deze pagina

Een vergadering, event of training met 1,5 meter afstand, hoe gaat dat? In de serie ‘Het nieuwe samenkomen’ gaat Bilderberg in gesprek met personen en organisaties die recent een zakelijke bijeenkomst organiseerden of bijwoonden in één van de vergaderlocaties van Bilderberg. Deze week: Marc Lammers, voormalig hockeycoach en veelgevraagd spreker.

We spreken Marc vlak nadat hij zijn eerste live presentatie heeft gehouden in drie maanden tijd. Voor ISA GROUP, een dienstverlener op het gebied van talentmanagement, gaf hij op 04 juni 2020 een lezing aan 75 finance en HR managers. Verdeeld over drie zalen, om de maximale groepsgrootte van 30 personen te waarborgen.

Marc: ‘Dit was weer mijn eerste live presentatie sinds maart. Als ik kijk naar sprekers om mij heen dan denk ik dat ik één van de eerste was die weer live kon spreken voor een groep. En man, wat een energie was er! Niet alleen ik, maar ook de deelnemers waren duidelijk blij er weer uit te zijn.’

Marc Lammers

Sinds Marc Lammers in 2014 zijn carrière als hockeycoach aan de wilgen hing, is hij een veelgevraagd spreker. Als succesvolle coach – hij was onder andere acht jaar bondscoach van het Nederlands dameshockeyteam dat goud op de Olympische Spelen in Peking won – weet hij precies wat mensen drijft en motiveert. In zijn energieke en interactieve presentaties legt hij het verband tussen topsport en ondernemen. Leiderschap, samenwerking en veerkracht zijn daarbij belangrijke thema’s.

Net als veel sprekers, coaches en zelfstandigen liep de agenda van Marc dit voorjaar opeens leeg. Marc: ‘Eind maart had ik 60 boekingen staan voor het seizoen. Bij de eerste aankondigingen, op 15 maart, kreeg ik direct vier annuleringen. Dat was op mijn verjaardag dus dat was niet bepaald een feestje. Daarna werd de ene na de andere opdracht geannuleerd.’

‘Maar’ vervolgt Lammers: ‘Winners have a plan, losers an excuse. Ik hoor en zie nu overal organisaties die corona als reden aandragen om iets niet te doen. Dat noem ik feedback: kijken naar wat er niet kan. Ik wil juist kijken naar wat er wel kan. Feedforward. Zo ben ik mijn presentaties online gaan geven. Denken vanuit mogelijkheden, dat is belangrijk in tijden van crisis.’

“In plaats van een klassieke presentatie werd gekozen voor een hybride event: een combinatie van virtueel en live.”

Het event van ISA GROUP bij Hotel De Bilderberg was volgens Marc zo’n voorbeeld van denken in mogelijkheden. In plaats van een klassieke presentatie werd gekozen voor een hybride event: een combinatie van virtueel en live. Om aan de maximale groepsgrootte van 30 personen te voldoen, werden de in totaal 75 deelnemers in drie groepen verdeeld. Iedere groep kon in een eigen ruimte via een live videoverbinding de presentatie van Marc volgen. Tijdens zijn verhaal rouleerde hij van ruimte. ‘Dit werkte echt heel goed. Iedereen heeft mij twee keer live zien spreken en kon de rest via het grote scherm volgen. Het bleef één verhaal, waarbij er nog steeds veel ruimte voor interactie was. Zo werden er ook vragen gesteld via de liveverbinding vanuit de zalen waar ik niet was. Dat vraagt wat van de techniek, maar is wel mogelijk.’

‘Ik vind het van leiderschap en daadkracht getuigen dat ISA GROUP er voor koos om begin juni al het event plaats te laten vinden. Het was ook goed georganiseerd vanuit het hotel, daar was duidelijk over nagedacht. Zo had je een eigen kleur om aan te geven waar je kon parkeren, en kon je van buiten direct de zaal in.’

 

Marc verwacht dat in de toekomst vaker hybride events ingezet zullen worden. ‘Die afstand zullen we nog wel even moeten bewaren. Daar moeten bedrijven dus op inspelen. Want de behoefte om samen te komen blijft. Misschien is hij zelfs wel groter, want mensen hebben maandenlang vanuit huis gewerkt. Dan is zo’n hybride vorm een perfecte oplossing. Nu vertelde ik een verhaal aan drie groepen tegelijkertijd, maar binnenkort heb ik een event waarbij sprekers elkaar aflossen en waarbij ik dus drie keer een verhaal houd voor een andere groep. Dat kan ook.’

Niet alleen de vorm van de presentatie was aangepast aan de mogelijkheden, ook in zijn verhaal zelf legt Marc het verband met corona. ‘Ik ben erg van de interactie tijdens een lezing. Meten is weten, zeg ik graag. En dus stel ik vragen: ‘Wat haal je hieruit?’, ‘Wat kan er wel?’ We zijn allemaal verrast door de plotselinge verandering en alle maatregelen. Maar als bedrijf speel je niet tegen corona, maar tegen de concurrent. En zij zitten in precies dezelfde situatie. Het gaat er dus om hoe jij hiermee omgaat. Ben je in staat om je aan te passen? Ik laat ze in mijn verhaal bewust worden van hun kansen.’

“Iedereen heeft maanden thuisgezeten. Dan is samenkomen extreem belangrijk”

‘Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat zoveel bedrijven nog zo afwachtend zijn’, gaat Marc verder. ‘Juist nu zou je weer bijeen moeten komen. Natuurlijk, met inachtneming van de veiligheid. Maar dat is prima mogelijk op locaties zoals bij Hotel De Bilderberg. Daar werkten ze met looproutes, ruim opgezette zalen en een eigen ingang. Je moet bedenken: iedereen heeft maanden thuisgezeten. Dan is samenkomen extreem belangrijk. Alleen dan kan je zorgen dat medewerkers zich weer een teamspeler voelen. Als organisatie wil je nu niet alleen dat jouw waardevolle mensen blijven, maar ook dat ze een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de verandering die in jouw bedrijf nodig is om deze crisis te boven te komen. Mensen hebben daar ook behoefte aan merk ik. In de topsport zag ik dat ook. Wanneer een sporter een langere periode alleen had getraind of zonder zijn team, is er een grote behoefte om weer samen te komen met je team. Het gevoel te hebben: we doen dit samen.’

Over deze bijeenkomst
Wat: Relatie event ISA GROUP voor 75 managers
Waar: Hotel De Bilderberg in Oosterbeek bij Arnhem

"Wil jij een hybride event organiseren en ben je benieuwd naar de mogelijkheden hiervoor bij Bilderberg? Wij denken graag met je mee om ook in deze nieuwe tijden onvergetelijke bijeenkomsten met impact te organiseren."


                          Marieke_Transparant_spiegelbeeld.png

Het nieuwe samenkomen

bij Bilderberg

Ook nu heeft Bilderberg als doel om iedere bijeenkomst van begin tot eind bijzonder te maken. Alleen samen zorgen wij voor een veilige omgeving, waarbij elkaar ontmoeten centraal staat en er ruimte is voor plezier en verbinding.

Meer verhalen