Impact van de boodschap
“Inderdaad”, vult Liebregts aan. “Voor het ene doel is online geschikter en voor het andere fysiek. Dit zal per aanvraag bekeken moeten worden. Om kennis te delen of een bedrijfsupdate te geven, kun je online prima uit de voeten. Al kun je je afvragen of de impact van de boodschap net zo groot is als bij een live event. Kijk je naar andere doelstellingen, zoals netwerken, de organisatiestructuur beheren, teambuilden, het verstevigen van relaties, grote deals sluiten, het vieren van feestelijkheden: dat gaat online bijna niet. De kracht van live events heeft zich allang bewezen. Elkaar ontmoeten is een primaire levensbehoefte. Maar de crisis heeft er wel toe geleid dat duurzaamheid en efficiency nog belangrijker worden. Tegelijkertijd is onze gereedschapskist uitgebreid met online en hybride mogelijkheden. Dat noopt ons om steeds, per aanvraag, goed het doel voor ogen te houden. We zullen ons steeds moeten afvragen: wat is het doel en hoe kunnen we dit het beste bereiken? Met een fysiek, online of hybride event?”
Van Driel: “Uiteindelijk zal het ernaar toe gaan dat mensen zelf de keuze maken: wil ik fysiek aanwezig zijn of volg ik de bijeenkomst liever online? Voor sommigen weegt het opdoen van kennis het zwaarst, die zullen online kiezen. Anderen willen juist de verbinding voelen, netwerken, beleving, die willen graag fysiek aanwezig zijn.”