Mijn #outofoffice: Mariah Mansvelt Beck

Samen met Wendelien Hebly begon Mariah Mansvelt Beck een crowdfundingscampagne voor Yoni, biologische menstruatieproducten. Om te ontsnappen aan haar drukke agenda loopt Mariah elke dag een rondje door het Oosterpark.

Deel deze pagina

Samen met Wendelien Hebly begon Mariah Mansvelt Beck (36) eind 2014 een crowdfundingscampagne voor Yoni. Hun doel: biologisch katoenen menstruatieproducten in de schappen krijgen en vrouwen bewust maken van wat ze tussen hun benen gebruiken, door eerlijk te vertellen waar deze producten van gemaakt zijn. Yoni is nu verkrijgbaar in de Albert Heijn, Etos en Marqt. Onlangs is Mariah voor dit initiatief genomineerd voor de Joke Smitprijs 2017. Om te ontsnappen aan haar drukke agenda loopt Mariah elke dag een rondje door het Oosterpark.

Auteur: Nina Schuyffel | Fotografie: Catharina Gerritsen

“Mijn beste ideeën ontstaan nooit in the office. Altijd daarbuiten, en vaak op de fiets. Ik moet wel eens een praatje houden – laatst nog voor TEDx – en dan ga ik een rondje rijden. Al fietsend krijg ik dan zoveel inspiratie. Soms stop ik om iets op te schrijven wat ik echt wil onthouden. Meestal heb ik een notitieboekje bij de hand, en anders noteer ik het in mijn telefoon. In het begin van Yoni deden Wendelien en ik alles met zijn tweeën. Als we iets creatiefs moesten doen, reden we naar het strand. Eruit, naar een andere omgeving, om niet afgeleid te worden door het geweld van de dag.

Mariah Mansvelt Beck

Samen met Wendelien Hebly begon Mariah Mansvelt Beck een crowdfundingscampagne voor Yoni, biologische menstruatieproducten. Om te ontsnappen aan haar drukke agenda loopt Mariah elke dag een rondje door het Oosterpark.

“Als je in de natuur bent en fysiek bezig bent, kun je daarna met een ander perspectief naar je werk kijken”

Ons kantoor ligt naast het Oosterpark in Amsterdam. Een paar keer per dag moet ik naar buiten. Weg van de computer, even lopen in plaats van zitten. Voor mij werkt dat goed. Als je in de natuur bent en fysiek bezig bent, kun je daarna met een ander perspectief naar je werk kijken. Je wordt efficiënter. Ik geloof niet zo in een 80-urige werkweek. Per dag kan ik ongeveer zes uur echt geconcentreerd bezig zijn, daarna ben ik minder efficiënt. Het is volgens mij belangrijk dat je naast je werk genoeg tijd over houdt voor andere dingen, want dáár komt inspiratie vandaan.

Ik had vroeger niet gedacht te gaan ondernemen. Laat staan dat ik een tamponbedrijf zou beginnen: niet bepaald een kleine-meisjesdroom. Ik studeerde International Development, werkte daarna bij Artsen zonder Grenzen en gaf later ook yogales. Over business dacht ik helemaal niet na. Maar het leven nam een andere wending toen ik op mijn dertigste een voorstadium van baarmoederhalskanker bleek te hebben. Een arts adviseerde me biologisch katoenen tampons en maandverband te gebruiken om verdere irritatie te voorkomen.

“Ik had vroeger niet gedacht te gaan ondernemen. Laat staan dat ik een tamponbedrijf zou beginnen: niet bepaald een kleine-meisjesdroom.”

Ik ging op zoek naar producten die geen synthetische stoffen bevatten en die bleken alleen verkrijgbaar in speciaalzaken. Zo kwam het dat ik een keer helemaal om moest fietsen naar een ecowinkel voordat ik bij Wendelien langs zou gaan. Bij haar aan de keukentafel ontstond het idee voor Yoni. Wij vinden het belangrijk dat onze producten in gewone supermarkten liggen, naast de synthetische producten, zodat consumenten een keuze hebben. Want elke maand omfietsen naar speciaalzaken werkt in het dagelijkse leven niet. Dan sta je een keer op Schiphol of ben je op zondag bij je ouders buiten de Randstad en heb je meteen een probleem.

Toen ik net begon met Yoni, verdiende ik mijn geld als yogadocent. Ik vond het lesgeven prettig omdat ik dan even helemaal uit het bedrijf kon stappen en met iets anders bezig kon zijn. Zo kon ik ook nadenken over het grotere verhaal achter Yoni. Veel vrouwen houden zich tegenwoordig bezig met wat ze eten of op hun gezicht smeren, maar denken niet na over hun tampons en maandverband. Terwijl het intieme producten zijn bij het meest absorberende deel van je lichaam. Daar willen we verandering in brengen. Menstruatie is van oudsher een taboe-onderwerp, er hangt veel schaamte omheen. En de industrie heeft daarop ingespeeld. “Vertrouw op dit product, want dan voel je je beschermd.” Ik denk: goh, er zijn ook andere verhalen over menstruatie te vertellen. Het is de kern van je vrouw-zijn. Als daar iets niet goed mee zit, of als je merkt dat je erg fluctueert met je cyclus, dan moet je daar wel over durven praten.

“Juist in deze drukke tijd is het belangrijk om steeds de balans weer op te blijven zoeken.”

Vorig jaar wonnen we de MKB Innovatie Award. Niet omdat we nou zo'n innovatief product hadden, maar omdat we op een creatieve manier communiceren en de industrie proberen te veranderen door onze producten niet alleen in ecowinkels, maar ook op reguliere plekken te positioneren. De jury vond het knap dat we in korte tijd al op veel plekken in de schappen lagen. We groeien hard en zijn internationaal stappen aan het maken: sinds kort liggen we in Frankrijk en Duitsland in de winkels. Juist in deze drukke tijd is het belangrijk om steeds de balans weer op te blijven zoeken.

“Op mijn yogamat ontstaat hetzelfde effect als wanneer ik wandel. Ik ben dan zo gefocust bezig dat er niet allerlei gedachten door mijn hoofd gaan.”

In het Oosterpark loop ik altijd hetzelfde rondje. De bomen zijn zo prachtig, daar kan ik naar blijven kijken. Soms gaan we met het hele team van Yoni – inmiddels vijf werknemers, drie stagiairs en een office-hond. Dan zeg ik: kom, we moeten er even uit. We vergaderen ook wel eens buiten. En ik geef heel soms yogales aan mijn collega’s. Op mijn yogamat ontstaat hetzelfde effect als wanneer ik wandel. Ik ben dan zo gefocust bezig dat er niet allerlei gedachten door mijn hoofd gaan. Pas nadat ik uit zo’n flow kom, is daar ruimte voor. Dan zie ik opeens de oplossing voor dat probleem, bedenk ik wat ik nog moet doen of hoe het anders kan. Erg verhelderend.”

 

Nina Schuyffel is freelance journalist en schrijft onder andere voor de Volkskrant, Folia, Ouders van Nu en NRC Handelsblad.

Nina SchuyffelJournalist

                          ninaschuyffel.jpg

Meer verhalen