The #outofoffice guide to successen vieren

Fantastische bedrijfsevents zijn in opmars. Steeds meer leidinggevenden ontdekken het belang van successen vieren met het team. En dat werkt het beste door samen iets bijzonders te beleven. Geen ‘uitje’, maar een ervaring.

Deel deze pagina

Tijdens de crisis werd er bezuinigd op successen vieren, maar inmiddels mogen we weer. En hoe! Steeds meer leidinggevenden realiseren zich dat het organiseren van een onvergetelijke beleving voor het team een belangrijke zaak is. Successen vieren werkt. Een bedrijfsfeest- of beleving is niet alleen goed voor het teamgevoel, maar motiveert medewerkers ook om in de toekomst net zo hard te blijven werken.

Auteur: Hagar Jobse

De positieve effecten van successen vieren, komen helder naar voren in het werk van sociaal psycholoog Fred Bryant, auteur van het boek Savoring dat vrij vertaald ‘genieten’ betekent. Hij stelt: “Iedere keer als je het welverdiende succes van een prestatie viert, wordt er endorfine in de hersenen aangemaakt. Zo train je het brein als het ware dat succes een beloning waard is, waardoor je er meer van wil en hard blijft werken. Als je daarentegen niet de tijd neemt om bewust te genieten van prestaties of mijlpalen, geef je je hersenen het signaal dat wat je doet niet zo belangrijk is, waardoor motivatie en prestatie zullen afnemen.”  

Maar hoe vier je een succes op een memorabele manier? Moet je na een promotie of bij het binnenhalen van een grote klant op bureaus gaan dansen en elkaar op kantoor in de armen vliegen met knallende champagne? Een beetje zoals de iconische scène van het op hol geslagen verzekeringskantoor uit de Amerikaanse komediefilm The Apartment? Nee hoor, maak je maar geen zorgen.

Samen herinneringen maken

Natuurlijk hoeven personeelsfeesten er niet zo losbandig aan toe te gaan als in The Apartment, maar bedrijven doen er wel echt goed aan om bepaalde momenten met alle medewerkers te vieren. Bijvoorbeeld wanneer er een nieuw kantoorpand is gekocht of een drukke periode is afgesloten. Erik Kroon is eigenaar van SOS-events, dat bedrijfsevents organiseert. Ook uit zijn ervaring is gebleken dat het belang van successen vieren niet moet worden onderschat. In zijn ogen is verbinding tussen collega’s een van de belangrijkste resultaten ervan. Hij zegt: ‘Tijdens personeelsfeesten of -activiteiten maak je samen met je collega’s herinneringen en dat versterkt de onderlinge band. Als mensen een band hebben, zijn ze bereid net iets harder te lopen voor elkaar. Je bent minder bezig met competitie en meer met samen als team goed werk leveren. Dat leidt uiteindelijk ook tot betere prestaties.’

“Tijdens personeelsfeesten of -activiteiten maak je samen met je collega’s herinneringen en dat versterkt de onderlinge band”

Besparen op het bedrijfsfeest kan duur uitpakken

Het is natuurlijk verleidelijk om in financieel mindere tijden op het personeelsevent of feest te besparen. Maar volgens Kroon kan dat uiteindelijk juist duur uitpakken. ‘Over het algemeen zijn er drie redenen waarom iemand ergens werkt’, legt hij uit. ‘Salaris, uitdaging en plezier. Dat laatste is heel belangrijk. Als de sfeer in een bedrijf goed is, werken mensen ergens vaak jaren. Niet onbelangrijk, aangezien voortdurend nieuw personeel moeten aannemen en inwerken geld kost.’

Geen bedrijfsuitje maar een personeelsevent

Dat de beleving tegenwoordig centraal staat, zie je ook terug in de verandering van terminologie. Want laten we eerlijk zijn: ‘bedrijfsuitje’ roept toch wat suffe associaties op. Ook Hans Klaver, Sales- & Marketingmanager bij evenementenbureau Obsession zegt: ‘We hebben het liever over een personeelsevent dan een personeelsfeest. Het doel van zo’n activiteit gaat namelijk veel verder dan alleen samen borrelen. Klaver: ‘Bedrijfsevents zijn tegenwoordig een stuk doordachter dan tien jaar geleden. Steeds meer bedrijven zien zo’n personeelsevent namelijk als Internal Branding. Werknemers zijn de ambassadeurs van een bedrijf. Die moeten dus goed snappen wat hun werkgever wil uitstralen. Het is dan ook belangrijk dat het event het merk en de waarden van het bedrijf uitdraagt.’ Een goed voorbeeld is het ‘Heldenfestival’ dat Obsession in opdracht van brillenmerk Hans Anders organiseerde. Klaver: ‘Hans Anders is een heel familiair bedrijf, maar heeft wel filialen door het hele land. Het was de bedoeling dat alle medewerkers een welkom-thuis-gevoel zouden krijgen. Ze werden daarom als echte ‘helden’ ontvangen op het terrein van Hans Anders in Gorinchem dat was ingericht als festivalterrein, compleet met foodtrucks, een zweefmolen en een fotohokje. Een groot succes!’

“Het nieuwe bedrijfsevent is het liefst ‘kort maar spectaculair'”

Een middagje bowlen is niet meer van deze tijd

‘Saaie etentjes en uitjes zijn niet meer van deze tijd', zegt ook Kroon. Het nieuwe bedrijfsevent is het liefst ‘kort maar spectaculair’. Zo organiseert SOS-events ervaringen van drie a vier uur. ‘Hoe origineler, hoe langer er daarna nog over wordt nagepraat op de werkvloer,’ legt Kroon uit. Waar je dan zoal aan moet denken? The sky is the limit! Kroon: ‘Een dropping met een helikopter bijvoorbeeld. Het team moet dan daarna allerlei opdrachten uitvoeren. Bijvoorbeeld een bom onschadelijk maken in het bos. Samen met je collega’s tot bepaalde oplossingen komen is goed voor het teamgevoel.’ Tja. Dat vergeet je dus niet.

Goed voor veel meer dan een maandagochtend

Naast groots en spectaculair is ‘ongedwongen’ het toverwoord voor het ultieme vieren anno 2018. Zo zijn bedrijfsfeesten in de vorm van een festival, compleet met foodtrucks en al, populair. Samen barbecueën is ook nog steeds een fantastische manier om te genieten van een mijlpaal, mits in een modern jasje. Dat betekent niet alleen vlees, maar ook vegetarische opties. Ook is de locatie niet langer de achtertuin van een collega, maar een bos waar je ’s avonds samen rond een groot kampvuur kunt zitten.

Het moge duidelijk zijn. Het organiseren van een bedrijfsevent luistert nauw vandaag de dag. Aan de andere kant heb je als bedrijf opties genoeg, want niets is tegenwoordig te gek. Zo nemen sommige bedrijven voor twee dagen een heel hotel over. De werknemers runnen het hotel vervolgens helemaal zelf. De gasten kunnen klanten, relaties of andere collega’s zijn. Een hotel runnen is stressvol en vergt nauwe samenwerking. Als dat niet goed voor de teambuilding is. Gegarandeerd dat werknemers het over deze beleving nog wel vaker zullen hebben dan slechts één maandagochtend bij de koffieautomaat.

Meer verhalen