Een kijkje achter de schermen bij gesloten Bilderberg hotels

Onze hotels zijn tijdelijk gesloten, maar verre van verlaten. Er gebeurt veel rondom onze hotels. Zo wordt bijvoorbeeld de kruidentuin onder handen genomen en wordt er volop geschilderd in de hotels.

Deel deze pagina

Lege kamers, uitgestorven gangen, gesloten restaurants; in de normaal zo levendige hotels van Bilderberg heerst een ongekende rust. Voor het eerst in haar rijke geschiedenis zijn alle Bilderberg hotels voor langere periode gesloten. Maar ook nu er geen gasten zijn, is er leven in het hotel. Daarom geven we graag een kijkje achter de schermen bij onze gesloten Bilderberg hotels.

Waarom de sluiting?

Erik de Wit, hoteldirecteur van Bilderberg Parkhotel Rotterdam, vertelt: ‘De COVID-19 pandemie heeft een grote impact op ons allemaal. Als een stadshotel met veel internationale gasten begrepen wij in het Parkhotel Rotterdam al snel hoeveel impact het virus heeft. Toen het virus ook in Nederland zich verspreidde, en er vanuit de overheid maatregelen kwamen, hebben we als hotelgroep besloten om de deuren van alle Bilderberg hotels tijdelijk te sluiten. Met pijn in ons hart, want gasten verwelkomen is wat wij het liefst doen. Maar het is de beste beslissing om de veiligheid van onze gasten en medewerkers te waarborgen.’

Restaurant The Park zonder mensen en prachtig opgemaakte tafels.
Het normaal zo bruisende hart van het Parkhotel, de bar.

Wat komt er kijken bij het sluiten van een hotel?

‘Een hotel sluiten doe je niet zomaar, daar komt veel bij kijken’, vertelt Wouter Wagelaar. Hij runt twee hotels op de Veluwe, Résidence Groot Heideborgh en Hotel ’t Speulderbos. ‘Als eerste is er de zorg voor onze gasten en medewerkers. Alle gasten met een reservering in deze periode zijn persoonlijk door ons benaderd voor een gratis annulering of verplaatsing. Gelukkig was er bij onze gasten veel begrip voor de situatie, en komen veel gasten nu op een later moment in het jaar. Verder is het vooral belangrijk om te regelen dat het cruciale onderhoud door blijft gaan, zoals checks van het zwembadwater, de waterleidingen en de IT-systemen. Daarnaast waren er natuurlijk veel houdbare producten in huis. Deze hebben we allemaal gedoneerd aan de voedselbanken in de regio.’

“Wat bijzonder is, is dat we dit écht samen doen. De kok staat schoon te maken en de receptioniste te schilderen.”
De keukens zijn leeg ...
... en dus worden ze eens grondig schoongemaakt.
Ook de vergaderruimtes worden aangepakt.

Is het hotel nu uitgestorven?

‘Nee’, antwoordt Carla Maessen van Hotel De Bilderberg. ‘In ieder hotel zijn er altijd mensen aanwezig. Alle medewerkers wisselen elkaar in shifts van 4 tot 10 personen af. Samen zorgen we voor het onderhoud en het contact met gasten – bijvoorbeeld bij vragen of toekomstige reserveringen. Zo controleren we nog steeds dagelijks de waterkwaliteit en brandveiligheid. Maar zijn er ook een heleboel dingen waar we nu opeens de tijd voor hebben, zoals schilderwerk, de kruidentuin onderhouden, onze medewerkers trainen of nieuwe menu’s samenstellen. Natuurlijk werken we op gepaste afstand van elkaar en met beschermende maatregelen.’ Erik de Wit vult aan: ‘Wat bijzonder is, is dat we dit écht samen doen. De kok staat schoon te maken en de receptioniste te schilderen. Zo zorgen we samen dat we er klaar voor zijn wanneer we weer open mogen. Dat is ook kenmerkend voor hospitalitymensen: we willen de handen uit de mouwen steken. Zo zijn we ook in contact met vrijwilligersorganisaties om onze hulp aan te bieden. Ik heb echt grote bewondering voor de veerkracht en gedrevenheid van onze mensen.’

De 'oude' lift bij Hotel 't Speulderbos ...
... en de 'nieuwe' lift.

Hoe bereiden hotels zich weer voor op de opening?

‘Zelfs als we over een aantal weken weer open kunnen, zal het niet hetzelfde zijn als voorheen’, denkt Wagelaar. ‘We denken daarom nu al na over hoe we de gezondheid van gasten kunnen waarborgen én gasten een heerlijk verblijf kunnen bieden. Hoe kunnen we onze restaurants en meetingruimtes zo inrichten dat gasten afstand kunnen houden van elkaar? Hoe laten we onze gasten zich weer helemaal thuis voelen en hoe kunnen we aan alle richtlijnen voldoen? Dat zijn vragen waar we binnenkort een antwoord op willen bieden.’

Kunnen gasten nu al een verblijf boeken?

Carla Maessen knikt enthousiast. ‘Jazeker! We kijken er echt naar uit om onze gasten weer te mogen verwelkomen. Onze chef bijvoorbeeld popelt om de gerechten die hij thuis bedacht heeft te bereiden. En we hebben een aantal mooie arrangementen samengesteld om gasten die normaal gesproken in de zomer naar het buitenland op vakantie gaan, een heerlijk alternatief te bieden dichtbij huis. En met flexibiliteit, want een reservering via Bilderberg.nl kan tot 24 uur kosteloos geannuleerd worden.’*

De imposante voorkant van Hotel De Bilderberg in het zonnetje.
B's Bar van Hotel De Bilderberg, waar normaal zoveel bedrijvigheid is.
En ook op de parkeerplaats bij Hotel De Bilderberg is geen auto te bekennen.

‘Voor onze zakelijke bijeenkomsten bieden we nu virtuele rondleidingen’, vertelt Wouter Wagelaar. ‘Zo kunnen boekers een beeld krijgen van onze ruimtes en zien zij hoe de 1,5 meter afstand maatregel bij ons mogelijk wordt gemaakt. Dat wordt nu al veel op individuele afspraak gedaan en willen we ook in de vorm van webinars op vaste tijden gaan organiseren.’

*Met uitzondering van het voordeeltarief en het non-refundable tarief waarbij een creditcard garantie wordt gevraagd.

Een gastvrij onthaal

ook met 1,5 meter afstand

Wanneer u een reservering in één van onze hotels wilt maken voor na 31 mei 2020 blijft u van harte welkom! We kijken er enorm naar uit u weer te mogen ontvangen. We denken daarom nu na over hoe we de gezondheid van gasten kunnen waarborgen én gasten een heerlijk verblijf kunnen bieden. Zo houden wij ons natuurlijk aan alle richtlijnen vanuit de overheid. Onze restaurants zijn bijvoorbeeld opnieuw ingericht, zodat gasten afstand kunnen houden van elkaar. En daarnaast bieden we u uiteraard de gastvrijheid die u van ons gewend bent. Het is namelijk altijd onze missie om een geweldige ervaring te bieden aan al onze gasten. Een genietende gast is de kroon op ons werk.

"We verzekeren u ervan dat ook in deze onzekere tijd het welzijn van onze gasten en onze medewerkers onze hoogste prioriteit blijft. Wij staan voor u klaar, nu en in de toekomst. Heeft u vragen? Neem dan contact op met één van onze medewerkers."

Carla MaessenHoteldirecteur Hotel De Bilderberg

                          Carla-Maessen.png